Cheeks brooches

How does a face shows your identity? You think that your appearance shows your identity . Your values and motivations. Your truth. But it doesn’t. Through an accident or an abnormality some faces are different than others. What does it do to your identity when you are missing an eye or a nose? How does a normal face show your identity? You got your face from your parents and you can’t change your face (without plastic surgery) to your motivations.
Philosopher Immanuel Kant (1724 – 1840) says: “ Human identity consists out of the motivations he has.”
A person consist out of two parts, your body and your mind. Your I and the Form. The I stands for you motivations, the choices you make and why. Why you choose for that particular T-shirt and not the other.  You see certain values when you see a white blouse. A black T-shirt symbolizes something different than a colorful sweater. Only your face doesn’t work like a T-shirt. What values do you want to show?
But how works a face then? How does a face show your identity? Your appearance works as an identification to others. People recognize your clothing, your hair and your face. They read also a lot from your face. How your hair looks can for example, tell a lot about how hygienic you are and to which group you belong.
What does a piece of skin tell you? Does it tell us something about the goals and motivations, or gives it us only information about the identification of the person? In this project I researched the question: ‘How does a piece of skin shows your identity?’. I reduce the face until separate elements. As a result I made a serie cheeks, from people from different ages and cultures. Taking over the tactility as good as possible. What do you see and feel when you read the cheeks? What kind of  identity can you learn from the cheeks?

One thought on “Cheeks brooches

  1. Elwy,

    Ik had via Ineke gehoord dat je zo’n mooi en interessant werk maakt.
    Dus kijk ik nu naar je Broches, de , in mijn ogen, enigzins organische vormen
    spreken mij wel aan.
    Zij verwijzen in essentie naar levende personen, dat impliceert dat het object door zijn bestaan en het dragen daarvan vragen oproept.
    De indentiteit van het object is daardoor nauw gerelateerd aan de indentiteit van diegeen die het draagt
    Het zal elkanders identiteit versterken,….
    wat je verder schrijft over I. Kant spreek mij wel aan. Kant de filosoof van “Sapere Aude Durf te Denken.
    Wat denken wij Uberhaupt van onszelf en de volgende vraag kan dan zijn ,… de ander.
    Wangen, wangen kunnen trillen, bij een groot verdriet en of grote blijdschap, harde lach, er kunnen tranen over heen rollen
    Een gezichtsuitdrukking, teleurstelling, kwaadheid, vreugde en hoe men daar mee omgaat, verbaal, non-verbaal verteld ons iets over de indentiteit van een persoon. Maar ook is deze onderhevig aan verandering.

    Ik vind het interessant, boeiend , de relatie filosofie-identiteit en dan jouw Kunstwerken.

    Groet Jan Tuit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *